Iedereen! Tenminste, iedereen die een verhaal kan vertellen.
Bereid je voor! Wie ga je spreken, wat is dit voor persoon?
Wat heeft hij of zij meegemaakt en hoe praat deze persoon. Behalve een rondje social media en wikipedia is het aan te raden om op Youtube te zoeken of er interviews zijn te vinden van de persoon die jij wil spreken in je podcast. Alleen app-en met een ooggetuige of een deskundige via Linkedin benaderen, is niet genoeg.
Het leuke is dat mensen een stuk loslippiger zijn voor een microfoon dan dat ze een camera voor hun neus krijgen of op een podium moeten staan.
Sterker nog: ze vergeten een microfoon, zeker als je een dasspeld-microfoon gebruikt. Creëer een ontspannen sfeer, neem de tijd en laat je gasten lekker vertellen.
Je podcast is niet “live” en dat biedt voordelen.
Stel een vraag opnieuw, als het antwoord niet is wat jij wilde horen en knip het eerste antwoord eruit. Stel de gast nog meer op zijn gemak, als je merkt dat hij of zij toch de kaarten op de borst houdt en zet de opname even stop. Natuurlijk is het leuk dat er onverwachte dingen gebeuren tijdens de opname, maar de lat ligt steeds hoger! Knip eruit wat niet bijdraagt aan je verhaal.
Geen woordvoerders, directeuren en marketingmanagers aan het woord.
Een podcast gaat om het verhaal achter een merk, niet om het gepolijste marketingpraatje. Sterker nog: neem de luisteraar mee op een kwetsbare ontdekkingstocht langs obstakels of juweeltjes die je als bedrijf ook nog niet kent en waarmee je je merk tot leven brengt. Het marketingverhaal kun je kwijt in een advertentie, out-of-home campagne of betaalde post, maar niet in een podcast. Een goed voorbeeld is de podcast “Vallen en opstaan”, gemaakt door KPN, met grote ondernemers aan het woord over hun persoonlijke weg naar de top. Dat wil je horen als luisteraar. Of beautymerk Rituals die in “The Art Of Sleep” het hele domein “ontspanning” claimt, zonder de producten uit hun winkel te noemen! Knap gedaan.
Jezelf! Jij als maker kan misschien het best het verhaal vertellen.
Wat is je passie en nieuwsgierigheid waarmee je een onderwerp gaat uitlichten. Luister naar “De Moord op Patrick”, waarbij je gaat meevoelen met de worsteling van VPRO-journaliste Sanne Boer, die openlijk twijfelt hoever ze moet gaan in haar onderzoek naar een moord. Let maar eens op hoeveel vragen er in een podcast worden gesteld. Waarom nam het slachtoffer de telefoon niet op? Wat zouden ooggetuigen gezien kunnen hebben? Ga zo maar door. Vragen die de journalist ook nog niet weet en samen met jou als luisteraar gaat ontdekken. Toon dus je eigen kwetsbaarheden of “fake it, till you make it!”.
Ik train podcastmakers en adviseer bedrijven bij het creëren, produceren, monteren en promoten van podcasts.
Hulp nodig?
Nieuwsgierig? En wil je weten wat ik voor jou kan betekenen?
Stuur me een bericht voor meer informatie.