Er worden inmiddels serieuze bedragen gevraagd voor podcastproducties door grote bureaus die met een vergadertafel creatieve denkers aan de slag gaan. Een podcast is namelijk veel meer dan een gezellig half uur ouwehoeren met een paar microfoons op tafel. Toch hoeft ook niet elke podcast een researchproject te zijn waar een redactie een jaar mee bezig is. Over het algemeen is het maken van een audioproduct goedkoper dan video en kun je echt een hoop zelf met een audiorecorder. Maar onderschat het niet! Voor het geluid van een burlend edelhert in de Oostvaardersplassen moet er toch een technicus die kant op. En in de agenda’s van experts die je wil spreken, is ook maar beperkt tijd.
Vraag je daarom af:
Hoeveel afleveringen wil ik maken en kan ik meerdere afleveringen op een opnamedag doen. Zonde als je na één aflevering al door je budget heen bent en ook zonde als je een prachtig eerste seizoen maakt, maar er geen geld is voor een vervolg. Als je gesprekken doet op locatie, kun je wellicht op die dag ook al mensen spreken voor andere afleveringen. Wil je bij je gasten thuis langs? Kan leuk zijn, maar waar wonen ze en wat ben je kwijt aan reistijd? Ga dus pas opnemen, op het moment dat je hele serie of seizoen is uitgewerkt. Dat scheelt geld.
Lever niet in op kwaliteit maar vraag je wel af of je je format simpel kunt houden. Elke aflevering op pad met één goede spreker, kan soms heel goed werken. Zoals de podcast van Rijkswaterstaat, waarbij host Botte Jellema een interessant inkijkje geef in de wereld van wegwerkers, verkeersleiders en ecologen door telkens één van hen te bezoeken. Doordat een luisteraar je niet ziet, is “keep it simpel” sowieso een goed advies. Gebruik spreektaal en vermijd ingewikkelde rapporten, die beklijven ook niet in audio. En: liever een korter gesprek, dan meerdere slechte gesprekken.
De meeste kennis is bij een bedrijf vaak intern aanwezig en hiervoor hoef je niet persé professionele journalisten in te huren. Kunnen er medewerkers worden vrijgemaakt voor het redactiewerk? Voor medewerkers die voor de website ook al teksten hebben geschreven of bij de klantenservice dagelijks met klanten praten, is het wellicht een kleine moeite om audio of gasten aan te leveren. Bijkomend voordeel: medewerkers vinden het leuk om betrokken te zijn bij een podcast, zijn trots op het resultaat en zorgen voor promotie.
Sponsoring en advertising is een mooi instrument om je podcast rendabel te maken. Is er een product of merk dat erg past bij het verhaal in je podcast dat je heel losjes kunt benoemen in een zogenaamde “hostread”. De heren van de populaire podcast “Man, man, man” noemen gewoon dat ze nog even een “Miele kookworkshop” moeten vermelden, omdat ze gesponsord worden en ook Jaap en Sander van de “Zelfspotcast” zijn niet vies van een commercieel dealtje, zolang ze er maar eerlijk over kunnen zijn. In Amerika, waar ze toch een paar jaar voorlopen, zijn ze er inmiddels aan gewend dat halverwege de aflevering een paar commercials (vaak van een matrassenfabrikant, vraag me niet waarom) worden uitgezonden. Elke luisteraar begrijpt dat niet alles gratis is. Beluister zeker ook de “De Speld podcast” hoe ze dit op de hak nemen. Of wat dacht je ervan om je gemeente te vragen of ze willen sponsoren als je een podcast maakt over een maatschappelijk relevant thema, wellicht zitten ze juist verlegen om goede content.
Sander de Heer traint podcastmakers en adviseert bedrijven bij het maken, produceren, monteren en promoten van podcasts. Hulp nodig?
Nieuwsgierig? En wil je weten wat ik voor jou kan betekenen?
Stuur me een bericht voor meer informatie.