Op 16 maart verwachten we dat jong en oud naar de stembus gaat om te laten weten wat zij belangrijk vinden in hun gemeente. Fietsroutes, woningbouw, cultuuraanbod en dienstverlening zijn zaken die iedereen direct treft. Hoe krijg je inwoners betrokken bij deze thema’s? Hoe leg je ze uit wat jouw partij wil aanpakken? Maak een podcast!
Tijdens de opnames en in gesprekken met diverse overheden waar ik voor werkte, kwam ik erachter waarom podcast het perfecte medium is om dichterbij je inwoners te komen. Hier enkele tips!
Het échte verhaal
Een inwoner wil het échte verhaal horen. Geen marketingpraat of beleidsstuk. In een podcast kun je in normale spreektaal verhalen uit de doeken doen. Waar gaat het nou echt om? Geen feiten en cijfers, maar voorbeelden. En die zijn er natuurlijk in overvloed in een gemeente. In gedachte neem je je luisteraar mee naar het zwembad, de bibliotheek, het theater of dat veel besproken kruispunt, door er met een microfoon naartoe te gaan en met de belanghebbenden een dynamisch gesprek te voeren. Dan voel je passie, woede en emotie. Dat komt over!
Bereik een doelgroep die je normaal niet bereikt
Vaak zie je weinig jongeren tijdens inspraakavonden en ook de lokale krant of nieuwsbrief van de gemeente wordt niet gelezen door studenten. Maar ze luisteren wél naar podcasts! Om hun leven te verrijken en kennis op te doen, luisteren veel hoogopgeleiden en jonge mensen (ook dertigers en veertigers) naar een on demand medium dat ze kunnen consumeren terwijl ze ook iets anders kunnen doen. Wat is er nu mooier dan een jonge inwoner mee te nemen in een verhaal dat speelt in diens buurt, terwijl ie ook een rondje hardloopt of onderweg is.
Praat met elkaar
Veel problemen rondom dienstverlening, vergunningen en grote thema’s hebben te maken met communicatie. Zodra je het gesprek aangaat door meerdere disciplines aan tafel te zetten, ontstaat begrip voor elkaars belangen. Niet zo gek dat de intaketafels of omgevingstafels zijn ingesteld om vanuit verschillende expertises te kijken naar een aanvraag. Voor een podcast kun je op deze manier gesprekken aangaan over concrete (of fictieve) cases. Een luisteraar voelt zich alsof ie zelf aan tafel zit en ervaart wat de gemeenteambtenaren voor hem of haar kunnen doen.
Redelijk makkelijk en goedkoop te produceren
Het opnemen van een podcast kan op veel verschillende, soms geïmproviseerde manieren. Een gesprek in de buitenlucht, op afstand of via een audioverbinding. Alles is mogelijk. Voor een podcast hoeft geen hele studio te worden opgebouwd, je kunt het presenteren in je badjas en het moet vooral lekker spontaan zijn. Ook kun je de interactie aangaan door medewerkers op te bellen of ingesproken audio-apps te verwerken in je uitzending. Vervolgens maak je sfeer in de montage door het toevoegen van muziek en geluid uit de stad. Het is niet live, dus we kunnen schaven en polijsten tot het perfecte resultaat. Gasten zijn ook makkelijk te krijgen, doordat ze niet opgedirkt voor een camera hoeven te zitten. Het geeft sprekers een bepaalde anonimiteit als het niet “live” is en ze alleen maar hoeven te praten.
Weer eens iets nieuws.
Steeds meer bedrijven ontdekken de unieke en persoonlijke kracht van audio en durven met mooie (branded) podcasts het avontuur aan te gaan. Met kwalitatieve verhalen over je diensten of producten kun je rechtstreeks tussen de oren van de consument belanden, die zo veel meer aandacht heeft voor jouw boodschap dan alle andere mogelijke vormen van media. Het is minder vluchtig en zorgt voor een hoge betrokkenheid die je uiteraard nastreeft bij de inwoners van je gemeente. Liever 100 luisteraars die wekelijks 30 minuten intensief luisteren dan een veelvoud daarvan die je boodschap een seconde voorbij ziet flitsen via outdoor, print of online. Het is dus interessant om de voordelen van on demand audio een keer te proberen. Je medewerkers en inwoners zijn er via de talrijke luistermogelijkheden ook ongetwijfeld al eerder mee in aanraking gebracht.
Ook snel kijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw Gemeente?
Stuur me een bericht voor meer informatie.