Een podcast is nieuw, verrassend en dé manier om het verhaal achter je merk of bedrijf te vertellen. Bereik een publiek dat je normaal niet bereikt. Voor een persoonlijke en waardevolle band met je klanten of medewerkers. Alleen, hoe maak je een podcast? Volgens onderstaand stappenplan, kunnen we snel aan de slag met het opzetten van jouw persoonlijke podcast. Ik ligt het graag toe in een persoonlijk gesprek of we gieten het in een inspirerende workshop.
In 5 stappen naar jouw eigen unieke podcast
Stap 1: Wat is je verhaal?
Stap 2: Zo gaan we te werk
Stap 3: En dan de opname
Stap 4: Hoe krijg je luisteraars?
Stap 5: We gaan live
Dit zijn de vijf concrete stappen naar jouw eigen unieke podcast.
Stap 1.
Wat is je verhaal?
Tijdens een inspiratiesessie praten we over het doel dat je met de podcast voor ogen hebt. Wie wil je bereiken? En wat is het verhaal dat je wil vertellen? Hoe wil je dit vertellen en wie laat je aan het woord? Ik vertel je over alle verschillende formats die er zijn en probeer concreet te maken welke stijl en vorm goed past bij jouw luisteraar. We zetten dus niet zomaar de directieleden aan tafel, liever niet zelfs! Deze interactieve workshop podcast maken is volledig op maat, duurt ongeveer 2 uur en zit vol mooie voorbeelden van podcasts uit binnen- en buitenland. Ik verdiep me volledig in je merk, bedrijf of instelling. Alleen zo ontwerpen we een uniek concept voor jouw eigen professionele podcast. Ook praten we over het verschil tussen video en audio, zodat we een weloverwogen beslissing kunnen maken of we de podcast ook volledig in video opnemen. Na zo’n sessie heb je alle tools in handen om zelfstandig verder te werken of om samen de vervolgstappen in kaart te brengen.
Stap 2.
Zo gaan we te werk
Na de eerste training podcast maken of een inspiratiesessie op maat weet je hoe we je toekomstige luisteraar met een prachtig verhaal gaan bereiken. Indien je vervolgens ook de verdere productie en opname met mijn hulp wil doen, krijg je uiteraard eerst een offerte op maat. Ik werk dan het concept verder uit en presenteer dit aan je.
Na akkoord op de offerte werken we samen aan een draaiboek waarin de afleveringen beschreven staan. Welke sprekers hoor je en welke onderwerpen behandelen we. Wat moet er aan redactie en productie geregeld worden voordat we aan de opnames kunnen beginnen. Ik doe dit graag samen omdat jullie de expertise in huis hebben.
Ook krijg je een voorstel voor de vormgeving, want het gebruik van muziek maakt je podcast herkenbaar en sfeervol. We kunnen zelfs je eigen soundtrack laten componeren. Je krijgt suggesties voor een mogelijke naam voor je podcast, gebaseerd op wat er werkt en binnen je vakgebied zal opvallen.
Stap 3.
En dan de opname
Als het draaiboek af is en we precies weten wat we willen horen, gaan we opnemen. Met professionele apparatuur om gesprekken op verschillende plekken goed op te nemen (aan tafel, op locatie, bewegend, onderweg etc.), ga ik op pad of bouwen we een studio op in jullie restaurant, afdeling of kermisattractie. Ik begeleid de presentator bij de opnames van de help met beeldend vertellen, scherpe interviews en spannende teksten. Ook gasten worden persoonlijk door mij begeleid, zodat ze ook in geuren en kleuren vertellen, wat we graag willen weten. Ook opname in video? Dat kan! Dan komt er een cameraman/vrouw mee die alles perfect vastlegt in beeld.
Ook de gehele montage kan ik voor je doen inclusief natuurlijk een trailer om je podcast alvast te promoten. Uiteraard laat ik je tussendoor een versie horen, waar je feedback op kunt geven.
Al deze stappen (en de kosten ervan) bepalen we samen in de eerste fase.
Stap 4.
Hoe krijg je luisteraars?
We maken samen een promotieplan waarin we duidelijk bepalen wanneer we welke aflevering op welke platforms publiceren. Hierin betrekken we je contacten, medewerkers en social kanalen. Het is belangrijk dat je hele bedrijf zowel de inhoud als de vorm toejuicht, zodat er met veel enthousiasme een publiek kan worden opgebouwd. Een publiek waarvoor deze podcast relevant is en die zich herkennen in de verhalen. Als je podcast deel uitmaakt van je totale communicatiestrategie zul je zien dat uitspraken en fragmenten gebruikt kunnen worden voor social posts, artikelen en nieuwsbrieven. Zo vormt de podcast de basis van je communicatie en is het veel meer dan een experiment.
Stap 5.
We gaan live
In deze fase nemen we de tijd om nog wat noodzakelijke aanpassingen door te voeren en leg ik je uit hoe en wanneer je het best kunt publiceren. Je luisteraar wil weten wat hij kan verwachten. We denken dus na over publicatiemoment, frequentie, lengte en shownotes. En dan gaat het gebeuren, met veel aandacht en tromgeroffel: We gaan Live!
Uiteraard zullen we tijdens en na de publicatie samen bijsturen en evalueren. Ik kan je helpen met de inzichten in je luistercijfers.
Ik hecht veel waarde aan een prettige en inspirerende samenwerking
Alvast gratis enkele gouden tips?
Download hier mijn white paper “de Podcast: De Walkman van nu.”
Wat zijn de geheimen van een goede podcast?
Toon je expertise in je eigen professionele podcast! Zorg ervoor dat je podcast de basis van je communicatiestrategie wordt en niet zomaar een uitprobeersel.
Geen nood! Ik help je.
Binnen 24 uur even bellen?Om elkaar te leren kennen en samen een uniek format voor jullie podcast uit te werken, begint het met contact. Als het niet mogelijk is om fysiek langs te komen bij jullie, starten we met een online meeting.
Ik wil zien wie jullie zijn en waar jullie passie zit. Vanuit jullie eigen nieuwsgierigheid, drijfveer en ervaringen kunnen we een verhaal gaan opbouwen. In mijn hoofd zitten zoveel mogelijke formats en creatieve ideeën dat ik razendsnel scan hoe we jullie verhaal gaan vertellen in een podcast. Ik geef je ook luistertips om andere podcasts als inspiratiebron te gebruiken.
Vervolgens help ik met het inrichten van een eenvoudig proces voor de voorbereiding. De beste input komt van je klanten of medewerkers zelf. Een samenspel tussen mijn tools en jullie verhalen is dan ook de meest efficiënte werkwijze.
Wat kan ik verder voor je betekenen?
Wil je een podcast voor je merk?
In een podcast bouw je een zeer persoonlijke relatie op met je klant. Een luisteraar gaat er echt voor zitten, drukt op play en heeft alle aandacht voor het verhaal dat je gaat vertellen.
Wil je meer informatie over podcasts? Of wil je er samen een maken?
Ben je op zoek naar een enerverende presentator?
Van het moderaten tijdens een congres tot het aankondigen van artiesten op een festival. Ik verdiep me als presentator zowel in de boodschap die je als organisator of merk wil overbrengen als in het publiek dat verwacht wordt.
Benieuwd wat ik voor je kan betekenen?
Of zoek je een goede coach?
Het ontwikkelen van personality, het neerzetten van sfeer en het overbrengen van échte emotie zijn essentieel om een verhaal goed te vertellen. Een luisteraar hangt pas aan je lippen als je een verhaal op een persoonlijke manier vertelt.
Wil je meer weten hoe ik je kan begeleiden?