“Moeten we onze podcast ook in video opnemen?” “Hoelang mag de podcast duren?” “Wie vragen we te gast?” “Hoe bouw je een format”. Allemaal vragen die ik vaak krijg als ik organisaties help met het ontwikkelen van een podcast. Het mooie is, er kan heel veel! Het verwarrende is, dat we alles waar een microfoon bij wordt gezet, een podcast noemen. Om een beetje orde te scheppen in de chaos, hierbij de 10 geboden van De Heer voor een perfecte podcast.
Begin!
Simpel hè?! Gewoon beginnen. Niet te lang bezig blijven met het ontwikkelen van een strategie, als je nog nooit achter een microfoon hebt gezeten. Begin eens met een proefopname, begin met een plan, begin met het spreken van gasten. Koop een (vrij eenvoudige) Zoom fieldrecorder en begin. Wacht wel even met het publiceren, want je eerste aflevering moet natuurlijk wel aan alle kanten kloppen en goed klinken.
Weet wie je luisteraar is
Alleen als je precies weet wie je luisteraar is, weet je waar je het voor doet. Voor wie is deze podcast écht van toegevoegde waarde. Welke verhalen missen inwoners, patienten en betrokkenen. Hoe kun je hun relevante informatie verstrekken. Wat is de taal en vorm waarin je deze luisteraars moet benaderen. Maak je een medische podcast voor artsen of juist voor patiënten, dat is wel een verschil! Zoek dus niet naar een publiek voor je zelfbedachte podcast, maar maak een podcast voor een publiek dat zit te wachten op jouw content. Snap je?
Luister
Luister naar andere podcasts om inspiratie op te doen. Laat collega’s naar je demo luisteren, en luister naar hun feedback. Luister ook vooral goed naar je gasten. Wat zit er achter die betekenisvolle stilte? Neem ook altijd 2 extra oren mee naar een opname. Een regisseur hoort zoveel meer dan degene die interviewt.
Monteer
Een podcast is niet live! Maak daar dan ook gebruik van door minder interessante stukjes eruit te knippen en vooral een vraag opnieuw te stellen als het antwoord niet is wat je bedoelde. Een luisteraar maakt dertig kostbare minuten van zijn (vaak) vrije tijd vrij voor jouw verhaal, dan moet je zorgen dat elke minuut raak is. Een podcast wordt bovendien direct hoorbaar beter als je er naderhand tunes, fragmenten en een voice over aan toevoegt op het moment dat de aandacht verslapt.
Wees nooit volledig
Een podcast is niet het medium om het hele jaarplan door te nemen. Begint de directeur toch over de 6 peilers achter zijn strategie, vraag haar dan naar de meest boeiende. Dan krijg je een gepassioneerd verhaal in plaats van beleid. Ook het hele visitekaartje, cv of achtergrond is vaak niet relevant voor de luisteraar. Leg dit je gast vooraf goed uit. Een politiecommissaris komt niet om over zichzelf te praten, maar wellicht over die ene case waar deze aflevering over gaat.
Neem me mee
Een luisteraar wil persoonlijk meegenomen worden in de ontdekkingstocht van de maker. Toon dus je eigen emoties en worstelingen, dat maakt het authentiek. Sluit de luisteraar niet buiten door alleen maar gezellig met je co-host of gast te kletsen over zaken die alleen voor jullie leuk zijn. Bouw spanningsbogen in en kies zorgvuldig de momentjes waarbij je weer even teruggaat naar de luisteraar om die mee te nemen in je gedachten.
Zonder beeld is podcast je kansloos
Denk altijd aan een uitgekiende promotiestrategie voordat je gaat opnemen. Foto’s en video’s van de gasten en je opnames zijn nodig om je podcast te promoten op social media in blogs en advertenties.
Stick to the plan
Juist bij een podcast is het format heilig. Wijk niet af van je structuur, want er is al zo weinig dat je luisteraar door je aflevering navigeert. Een vaste host, vaste tune, vaste items en consistentie in je distributie vormen de kapstok van je podcast.
Wees niet tijdloos maar voor langere tijd relevant
Een luisteraar bepaalt zelf wanneer ie luistert, dus probeer niet te veel tijdsaanduidingen te geven. Heeft de gast in de file gestaan door een flinke sneeuwbui, is waarschijnlijk niet van waarde. Maar heeft je gast toch wat opgewonden vanwege een drukke agenda, mag best benadrukt worden.
Wees geduldig en hou vol
Het maken van een podcast draait om het bouwen van een community die je op vaste momenten met relevante content verwent. Het duurt even voordat ze je gevonden hebben, maar als je eenmaal in hun routine zit, vormt zich vaak een diepgaande relatie voor langere tijd. Gooi dus niet direct je concept om, als je na 5 afleveringen nog maar een paar luisteraars hebt. Bouw rustig verder en vergelijk het niet met snellere mediavormen. Het is een marathon, geen sprint!